06
Feb
2017

Музикалната кутия на София Филм Фест - Култ и провокация в действие

ИГИ ПОП през погледа на ДЖАРМУШ, ирландски МЮЗИКЪЛ с песни от 80-те, филм за концерта на „LAIBACH” в Северна Корея – избираш всичко, тези филми са задължителни!

Култовите персони Джим Джармуш и Иги Поп са стари приятели. Сигурно това е основателна причина един от най-неконвенционалните режисьори да се заеме с разказ за легендарната банда „The Stooges” и да представи провокативния си филм в програмата на Кан 2016 - извън конкурса, в който участваше с друг свой филм „Патерсън”. В „Gimme Danger” (2016) е разкрита историята на прото-пънк музикантите от Детройт, а разказвач е самият Джеймс Нюъл Остербърг-младши – непредвидимият и опасен, вълнуващ и енигматичен Иги Поп. Чрез очаквани и свръх-любопитни интервюта с членовете на бандата в комбинация с архивни концертни кадри, забавни визуални препратки и оригинална анимация на Джеймс Кър, Джармуш подготвя изкусителен деликатес за всички кино-мело-мани. Оживява не само споменът, но и духът на времето, а култът към Иги Поп и „The Stooges” се предава от поколение на поколение...

*

Познаваме Джон Карни като умел сценарист и режисьор, влюбен във филмите с музика, посветени на музиката („Once”, „Begin Again”) – именно затова сме сигурни, че за публиката на 21-ия София Филм Фест е задължителна най-новата му творба „Sing Street” (2016). Историята проследява порастването на едно момче в Дъблин през 80-те години на миналия век, което решава да сформира музикална група по най-важната възможна причина – иска да впечатли момичето, което харесва! Ирландският режисьор посвещава филма си „на всички братя по света”, тъй като именно по-големият брат (Джак Рейнър) на младия групар (Фердя Уолш-Пило) дава насока в развитието на младежа със своите музикални съвети. Оригиналните песни в стила на 80-те, изпълнени от младия актьор в главната роля, са съчетани с винтидж парчета на „The Clash”, „The Cure”, „Duran Duran”, „Spandau Ballet” и пресъздават по уникален начин силата на музиката – създадена от сърце, за да обвързва сърца и да дава възможност за свободен полет на душите на музикантите... Много са малко филмите, които са забавни, чаровни, тийнейджърски и музикални шедьоври - „Sing Street” заслужава всичките си суперлативи, награди и номинации!

*

„Денят на свободата – „Лайбах” в Северна Корея” (2016) е един необикновен документален филм – поради самия факт, че правителството на Северна Корея въобще е дало разрешение за концерт на прочутата словенска банда.

Норвежкият художник и тетрален режисьор Мортен Травик работи с хъс и упоритост върху уникалния документален поглед за първия официално разрешен концерт на „Laibach” в Пхенян. Известен с провокативните си артистични проекти, в които винаги присъстват важни политически детайли и с които предизвиква трусове в норвежкото общество, Мортен Травик успява да заснеме този единствен по рода си концерт в тоталитарната Севрена Корея. Травик получава предложение да бъде режисьор на шоуто в Пхенян, след което заедно със своя латвийски колега режисьор Угис Олте създават филма „Денят на свободата – „Лайбах” в Северна Корея”. Премиерата на продукцията, реализирана като съвместен проект на Латвия, Норвегия, Северна Корея и Словения, е в края на миналата година, в програмата на международния фестивал за документални филми в Амстердам (IDFA); филмът е показан с голям успех и на кинофестивала в Триест.

„Денят на свободата...” започва с  кратко представяне на историята, философията и полтическите послания на Laibach, след което публиката се пренася в Пхенян, за да стане свидетел на един необичаен концерт, случил са на ръба между две тотално различни култури – между шока и комичното, между сериозното и трагичното...

„ALL ART IS PROPAGANDA”. George Orwell „...AND ALL PROPAGANDA IS ART”. Laibach

„It’s only Rock ‘n Roll but WE like it”!

Пропуснеш ли тези филми – със сигурност ще съжаляваш!

◊  ◊  ◊

ОЧАКВАЙТЕ горещи новини от програмата на 21-ия СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ!